Förberedelser inför vinterförvaringen

Det finns några saker som är viktiga att tänka på inför uppläggning av båten på hösten. Behovet av att förbereda båten inför vintern har att göra med det nordiska klimatet och det kalla vädret vintertid. Motorer och färskvattensystem behöver konserveras för att undvika förfrysning vilket är en del av den regelbundna båtvården.


Vi hjälper dig med det mesta inom service, rekond och tvätt av kapell

Vinterförvaring och konservering av båtar - Trygg Marin

Vinterkonservering av båtar innebär i stort att man vidtar åtgärder för att frostskydda motorer, färskvattensystem och toalettsystem. Genom konserveringen skapar man ett frostskydd i känsliga komponenter för att förhindra att dessa fryser sönder.

Framförallt så kan man välja två huvudsakliga metoder, antingen så fyller man de berörda komponenterna med frysskyddsvätska eller så dränerar man dessa för att förhindra frysning. Lämpligheten för de olika metoderna varierar beroende på vilken typ av motor och VVS-system man har och vad dess instruktionsbok föreskriver. Följ alltid de metoder som rekommenderas för just din båt för att minska risken för frysskador.

Därtill bör man i samband med vinterkonserveringen genomföra en båtservice genom att byta motorolja och oljefilter i sin inombordare och växelhusolja i sin utombordare samt se till att man har fulladdade batterier. Man bör också ta hem sitt kapell och genomföra en kapelltvätt och impregnering innan kapellet vinterförvaras.

De är fördelaktigt att genomföra vinterkonserveringen innan man krympplastar båten eller täcker den med presenning så man kommer åt ordentligt.

Konservering av inombordsmotorer

Både inombordsmetoder och utombordsmetoder innehåller kylkanaler för att minska den värmeutveckling som skapas genom friktion under drift. Kylkanalerna på en inombordare innehåller antingen sjövatten som kyler (så kallade sjövattenkylda motorer) eller en kombination av både sjövattenkylning och ett slutet kylsystem med kylarvätska. Både sjövattensystemet och det slutna kylsystemet behöver förberedas och kontrolleras i samband med konservering av inombordare.

Genomspolning (flushing) av kylsystem

Börja din konservering av din motor genom att spola igenom ditt kylsystem med färskvatten. Varmkör motorn för att avlägsna saltavlagringar och smuts inuti dina kylkanaler.

Konservering sjövattenkylda motorer

När det gäller sjövattenkylda motorer så måste dess kylkanaler dräneras från sjövatten i samband med konservering, annars så kommer sjövattnet frysa till is och leda till frostsprängning. Därtill brukar man tillföra glykol alternativt annat frysskyddsmedel för att höja fryspunkten och samtidigt skapa ett rostskydd i kylkanalerna.

Det är mycket viktigt att man ser till att man dränerar sin motor på rätt sätt vid konservering. Man måste få ut allt sjövatten och likaså se till att man får in det valda frysskyddsmedlet i samtliga kylkanaler. Om det står kvar sjövatten någonstans i motorns kylkanaler så kommer detta riskera frysa till is med efterföljande risk för frostssprängning.

Konservering färskvattenkylda motorer

När det gäller färskvattenkylning så har dessa slutna kylsystem ett så kallat expansionskärl innehållande kylarvätska. Kylarvätskan i detta fall kyler motorerna genom att de flödar inom ett slutet kylsystem. Dessa system är frostskyddade i sig så länge man ser till att man har rätt glykolblandning i det slutna systemet. Detta kan kontrolleras genom att man mäter fryspunkten hos glykolen i expansionskärlet.

Spolmuff, drevsäck, balja eller liknande

Vid konservering av inombordsmotorer så använder man sig av drevsäck, spolmuff eller någon annan liknande anordning för att få in frostskyddsmedlet i motorns kylkanaler. Använd det som är lämpligast utifrån vilken typ av motor du har. Det viktiga är att du kopplar in din valda anordning på ett sätt så att ditt intag kan suga in frostskyddsmedlet in i din motor så att detta kommer in i samtliga kylkanaler. Som alternativ kan du också hälla in medlet i din motor i de fall där det är möjligt.

Konservering av utombordsmotorer

Utombordsmotorer vinterförvaras upprätt så att eventuellt sjövatten kan rinna ut och förhindrar på så sätt frysning.

Läs mer: Konservering av utombordare

Konservering av färskvattensystem

Färskvattensystem vilket inkluderar vattenkranar, vattenpumpar, vattentank och varmvattenberedare konserveras genom dränering. Därtill kan man tillföra frysskyddsmedel för att ytterligare försäkra sig om att man har ett fullgott skydd. Man kan spola alla sina kranar för att se till att frysskyddsmedlet kommer ut ur dessa (Vätskan är oftast färgad), på så sätt vet man att medlet finns i alla slangar, pumpar m.m. och ger ett fullgott skydd.

Konservering av toatank och toalett

Toatank och toalett bör också dräneras innan man tillför frostskyddsmedel för att skapa frysskydd.

Konserveringsolja i motorer

Konserveringsolja är olja som används för att konservera både inombordsmotorer och utombordsmotorer med förgasare. Konserveringsoljan sprayas in i motorernas insug och sprider sig därefter in i eventuell förgasare och cylinderlopp. Oljan lägger sig som en fin hinna över interna ytor och skapar därigenom ett korrosionsskydd.

Batteriladdning

Se till att dina båtbatterier är fulladdade inför vinterförvaringen. Om batterierna är fulladdade så kommer de inte att frysa. Om laddningen är dålig så föreligger frysrisk. Om möjligt så ta gärna hem dina batterier och förvara dem inomhus för att helt eliminera frysrisk.

Byte motorolja och växelhusolja

Motorolja i inombordare och växelhusolja i utombordare bör bytas i samband med upptagning av båten på hösten. Motorerna mår bra av att förvaras med ny motorolja vintertid. Gammal olja innehåller nämligen föroreningar som har sämre korrosionshämmande egenskaper än ny olja vilket medför att ett byte är motiverat när båten inte används under en längre tid.

Följ alltid instruktionsböcker och dubbelkolla ditt arbete

Var alltid noga med att följa dina instruktionsböcker. Det finns nämligen variationer mellan vad olika tillverkare föreskriver när det gäller vinterkonservering så dessa instruktioner behöver följas så man inte använder fel metod eller missar någon viktig del för den komponent man konserverar.

Se också till att dubbelkolla ditt konserveringsarbete så du inte missat någon viktig del.

Ta hem ditt kapell

Montera av ditt kapell och ta hem det för vinterförvaring. Om man lämnar sitt kapell kvar under båtens vintertäckning (presseningen) så riskerar detta att skadas genom nötning mot pressen. Kapellet riskerar också att gå sönder om det tyngs ned av snö eller om det blir blåsigt väder.

Ta hellre hem ditt kapell och tvätta kapellet på hösten innan vinterförvaringen. När kapellet är rent innan det långtidsförvaras så minimeras risken för mögeltillväxt.

Kontakta oss för hjälp med vinterkonserveringen av din båt

Trygg Marin utför konserveringar av båtar i Stockholmsområdet inför vinterförvaringen.

Kontakta oss för hjälp med din konservering via e-post: info@tryggmarin.se eller genom att använda kontaktformuläret nedan.

Välkommen!