En del av regelbunden båtvård är att med jämna mellanrum utföra en noggrann båtpolering. Båtar bör poleras årligen för att bibehålla en gelcoat fri från oxid, repor och smuts.
Regelbunden polering av båten ger ett bättre andrahandsvärde och en större användarglädje
Att polera båten är dessutom bra för andrahandsvärdet. En välskött gelcoat (genom både polering och vaxning) kommer att vara betydligt längre än en gelcoat som inte sköts om.
Skillnaden på utseende och skick är betydande vid jämförelser mellan misskött och välskött gelcoat. Solens uv-ljus och värme bryter ned och torkar ut gelcoaten över tid. Plasten oxiderar och lämnar en yta som ofta blir matt eller missfärgad.

Solens starka uv-ljus och värme ökar risken för att gelcoaten blir tunnare och tunnare vilket i sin tur kan leda till att den blir sprödare eller spricker.
För att bromsa upp nedbrytningsprocessen så är det polering och vaxning som är lösningen.
Genom båtpoleringen så kan man alltså sakta ned gelcoatens åldrande. Genom omsorgsfulla och väl planerade insatser kan man njuta av en båt i fint skick under många år.
Behöver du hjälp att polera båten?
Varför utföra en båtpolering?
Genom att polera båten så avlägsnar man oxidation, sot, smuts och smårepor i gelcoaten. Att enbart tvätta båten ger inte samma effekt och resultat eftersom oxiden, smutsen och småreporna behöver avlägsnas maskinellt för att de ska försvinna. En tvätt rengör båten mer eller mindre enbart på ytan och har ingen effekt mot repor och oxid.
Måste man då polera båten varje år? Korta svaret är nej, det behöver man inte. Men om man vill bibehålla båten fri från oxid och i ett gott skick så får man i de flesta fall polera båten årligen. Ett polerresultat brukar vara i en säsong ( ca 6 månader innan oxiden återkommer) även om det finns undantag där resultatet kan vara längre.
Genom att polera båten så får man en gelcoat som är i bästa möjliga skick och samtidigt en blank och fin båt som också ökar användarglädjen när man är ute på sjön.
Temperatur och väder för polering av båtar
Båtar kan poleras året runt. Så länge temperaturen är över nollan så kan man polera, vid minusgrader så fryser nämligen polermedlet och blir svårhanterligt. Regn försvårar också polerarbetet, dels eftersom polermedlets effekt minskar när det tillkommer vatten och dels för att man inte kan torka bort förbrukat polermedel från båten på samma sätt som vid torr väderlek. Därtill är det svårt att få till den gynnsamma friktionsvärmen som bildas vid polering när båten är blöt.
Med ovan sagt så får man oftast bäst resultat om det är uppehållsväder och ca 15-20 grader. Vid denna temperatur så torkar polermedlet ut lagom fort och är inte alltför svårt att torka bort från gelcoaten. Mulet väder är i sammanhanget att föredra jämfört med solsken så att inte båtens gelcoatytor blir för varma och att inte polermedlet blir för varmt och torkar för snabbt.
Vad behöver man för att polera båten?
För att putsa båten så behöver man en polermaskin, polermedel, trissor och microfibertrasor. Därtill krävs förstås ett eluttag och tillgång till vatten. Vatten kommer behövas dels för att rengöra båten innan poleringen men också för att skölja av polertrissorna. De kommer ganska snabbt bli mättade med oxid, smuts och förbrukat polermedel och kommer därför behöva rengöras regelbundet så att de inte får minskad effekt.
Det krävs inte mycket resurser för att polera en båt och polertekniken är helt avgörande för slutresultatet. Att använda proffsmaskiner och polermedel som “anses” ge ett supperresultat är inte det som är centralt i sammanhanget. Dels är de betydligt dyrare att köpa in och dels påverkar de inte resultatet nämnvärt. Man får oftast ett lika fint resultat med en genomsnittlig polermaskin och polermedel av standardtyp så länge man har god teknik och erfarenhet. Övning ger färdighet med det mesta så det är bara att börja polera.
Innan man börjar polera skall man välja en lämplig polertrissa och ett lämpligt polermedel. Typ av trissa och polermedel väljs utifrån båtens skick. En grovt oxiderad båt behöver ett grövre polermedel (riktigt grova polermedel kallas för rubbing) och en mellanhård eller hård trissa vilket ger en god avverkning. För riktigt repiga eller oxiderade båtar kan man även använta en ulltrissa vilket fungerar bra i dessa fall och ger ett bättre resultat snabbare än en mjukare trissa av skumgummi.
För båtar med ett bättre grundskick som inte kräver lika omfattande insatser så räcker det med en finare polermedel och en mjukare trissa för att uppnå ett fullgott resultat.
Hur polerar man rent praktiskt?
Innan man börjar skall båten vara väl rengjord så att man inte slösar polermedel i onödan. När båten är rengjord och torr så lägger man några ärtor på sin trissa och sen startar man sin polermaskin när den ligger an mot den yta man avser polera. Man bör gå över en begränsad yta åt gången, ca 50 x 50 cm för att bibehålla kontroll på sitt arbete.
För polermaskinen långsamt över ytan från minst två riktningar, man kan exempelvis börja från vänster och gå till höger horisontellt. När man gått över hela ytan kan man gå över samma yta vertikalt, exempelvis uppifrån och ned. Se till att du går över hela ytan och inte lämnar några fläckar som är obearbetade. Om du vill kan du skruva upp varvtalet litegrann på din polermaskin när du spridit ut polermedlet över ytan. Om du höjer varvtalet något så får du en högre slipande effekt och mer friktionsvärme vilket gör att man enklare kan “dra ut” oxiden ur gelcoaten och snabbare bearbeta eventuella smårepor. Du kan även trycka polermaskinen hårdare mot gelcoaten om du så önskar vilket ofta förstärker effekten ytterligare. Som huvudregel gäller annars att man bör ha ett begränsat tryck med polermaskinen mot ytan för ju mer man trycker desto snabbare kommer man bli trött. Bättre i sådana fall låta maskinen och inte kroppen göra grovjobbet,
När du har polerat ytan som är föremål för ditt fokus så torkar du av ytan med en microfibertrasa tills alla rester av polermedel avlägsnats. Om du är nöjd med resultatet går du vidare till nästa yta, om du inte är nöjd så polerar du ytan en gång till för ett förbättrat resultat.
Som tidigare nämnts kommer man långt med ett polermedel av standardtyp men man kan också välja att börja sin polering med ett grövre polermedel och sen köra nästa vända med ett finare polermedel. På detta sätt brukar man kunna höja nivån på poleringen ytterliggare.
Som huvudprincip gäller dock att man inte bör använda ett grövre polermedel än vad som behövs. Eftersom en båtpolering medför att man slipar bort ett tunt lager av gelcoat så vill man inte i onödan avverka för mycket om det inte egentligen skulle behövas.
Alla båtar år olika
Båtar är som människor, alla är olika. Det medför att metod och teknik kan variera något vid polering av olika båtar. Olika båtar “reagerar” dessutom olika bra på polermedlet, vissa båtar kan därför poleras relativt snabbt och enkelt medan andra båtar kan kräva flera dagar för att få ordning på. En nyfikenhet och en vilja att pröva lite olika saker gör att man kommer långt i sammanhanget. Varje båt kan dessutom behöva olika kombinationer av polermedel och trissor.
Rubbing och våtslipning av gelcoat
Vissa båtar kan man behöva polera flera gånger (flera omgångar) innan man får ett bra resultat. Det individuella grundskicket på båten avgör alltid polerbehovet. I vissa fall kan gelcoaten vara såpass nedgången att de är svårt att polera upp glansen men vanligt polermedel. I dessa fall kan man behöva använda rubbing för att få avsedd effekt.
Om inte heller rubbing fungerar på ett tillfredsställande sätt kan man våtslipa båten, antingen med mycket fint våtslippapper eller med så kallad liquid sanding. Liquid sanding är en typ av rubbing som har en ganska grov konsistens som helt enkelt påminner om ett våtslipapper men i flytande form.
Om man behöver våtslipa båten eller använda en grov rubbing så bör man vara lite försiktig eftersom dessa lösningar avverkar ganska mycket och snabbt. Speciellt äldre båtar eller båtar som inte har regelbundet polerats tidigare kan vara mycket känsliga. Gelcoaten kan vara väldigt tunn om det är en äldre båt som polerats många gånger under årens lopp eller i motsatt fall, om båtens gelcoat inte har stött på en polermaskin speciellt ofta tidigare så kan den vara porös och mjuk vilket gör att man bör ta det försiktigt då poleringen snabbt kan avverka en hel del gelcoat vilket förstås påverkar dess tjocklek negativt.
I vissa fall, om båten är nedgången eller har porig gelcoat, kan det dock vara nödvändigt att våtslipa denna innan den poleras för att kunna uppnå ett tillfredsställande resultat.
Om man använt en rubbing eller eller ett grövre polermedel så kan man i vissa fall behöva polera gelcoaten en ytterligare gång med ett finare polermedel. Ett grovt polermedel kan skapa så kallade “rosor” vilket är smårepor. För att få bort dessa smårepor så kan man polera bort dem genom att successivt använda ett finare och finare polermedel.
Vit gelcoat jämfört med färgad gelcoat
Färgad gelcoat är väldigt vacker när man lyckas med poleringen men oxid och repor syns tydligare på denna typ av gelcoat. På vit gelcoat så är inte oxid och smårepor lika synliga. Färgad gelcoat är dessutom ofta känsligare än vit gelcoat för solens starka uv-ljus jämfört med vit gelcoat.
Oavsett om gelcoaten är vit eller färgad så bör de regelbundet vårdas genom båtpolering och vaxning för att tas om hand på bästa sätt.
Glöm inte vaxet för ett resultat med längre hållbarhet
Efter man har polerat sin båt så bör man vaxa båten för att bibehålla resultatet av sin polering så länge som möjligt. Ett bra vax skyddar mot oxid, smårepor och förnyad nedsmutsning.
Vaxet kan man lägga på och torka av antingen för hand eller med maskin. Att använda en maskin förenklar arbetet men resultaten jämfört med att lägga på och torka av vaxet för hand är likvärdiga om man är noggrann.
Undvik att tvätta båten med starka rengöringsmedel under säsongen, Vissa rengöringsmedel löser nämligen upp vax vilket riskerar göra vaxningsarbetet ogjort.
Båtpolering, steg-för-steg
- Rengör båten noggrant:
Tvätta båten med Abnet, såpa eller något annat milt rengöringsmedel och skölj noga. Torka båten torr. Är båten väldigt smutsig så kan du tvätta av den flera gånger. Om båten är ren så minskar du mängden polermedel som förbrukas och dina trissor blir inte heller lika snabbt “mättade” med smuts och oxid.
- Se till att du har allt du behöver:
Se till att du har med dig polermaskin, trissor, polermedel och många microfibertrasor.
- Polera en begränsad yta åt gången:
Se till att du är systematisk när du polerar genom att endast polera en begränsad yta av båten åt gången.
Polera långsamt:
- Det tar tid att polera en båt. Polermedlet behöver ha tid att ge effekt och det ser man till att det får genom att polera långsamt så att polermedlet hinner bearbeta gelcoaten och ge ett jämnt resultat. Dessutom tar det tid att polera bort oxid då denna kan vara ganska djupsittande.
Glöm inte vaxet:
- När du väl har polerat hela båten så är det dags att vaxa. Se till att du lägger på det valda vaxet jämnt och tunt på båten och låt det torka innan du torkar av det.
Värt att veta om polertrissor och polermedel
- Hårda och mjuka trissor
En hård trissa avverkar mer än en mjuk trissa. Trissor finns i olika hårdheter. Mjuk, mellan och hård är vanliga. Har du mycket oxid, repor och smuts i gelcoaten, börja med en mellan eller hård trissa. Du kan även pröva en ulltrissa vilket ger en god avverkning.
- Grovt eller fint polermedel
Ett grovt polermedel tar snabbt bort repor och oxid men kan vara onödigt grovt för dig som har en gelcoat i ett ganska gott skick. Var dessutom försiktigt med ett grovt polermdel eller rubbing om du har tunn eller porös gelcoat. I vissa fall kan det vara bättre att i dessa fall använda ett finare polermedel för att inte riskera köra igenom gelcoaten in till laminatet.
Det tar tid att lära sig polera
Har du tänkt på hur lätt det ser ut när någon utför ett jobb som de har mycket erfarenhet och kunskap kring? Detssamma gäller polering. Man blir sakta men säkert skickligare på polering genom att helt enkelt polera mycket och ofta – så det är bara att köra på ordentligt så kommer du snabbt att märka att ditt polerresultat snabbt blir bara bättre och bättre.
Behöver du hjälp med båtpolering i Stockholm?
Vi tillhandahåller mobil båtvård och vi utför det allra mesta inom båtrekond och annat underhåll av båtar i Stockholm.
Vi kommer till dig och din båt och utför arbetet på plats i hela Stockholmsområdet. Det spelar ingen roll om du har din båt på båtklubb, marina eller hemma på tomten, vi kommer till dig med servicebil och utför arbetet på plats.
Kontakta oss för hjälp att polera båten genom e-post: info@tryggmarin.se eller genom att använda kontaktformuläret nedan.