Så gör du för att vinterkonservera inombordare

Inombordsmotorer behöver konserveras vintertid för att undvika att kylvatten fryser i motorns kylkanaler med efterföljande risk för frostsprängning. Genom konserveringen så skapas även ett internt rostskydd för motorns kylkanaler.

Hur gör man då för att vinterkonservera inombordare inför vinterförvaringen? En konservering av inombordare börjar med en genomspolning för att sedan avslutas med att man fyller upp motorns kylkanaler med en glykolblandning (eller annan likvärdig fryskyddsvätska) som dels ger ett frysskydd men som också har korrosionshämmande egenskaper.


Vi hjälper dig med det mesta inom service, rekond och tvätt av kapell

Konservera inombordsmotor

Spola igenom din motor med färskvatten

Börja din konservering av din inombordsmotor med att spola igenom motorns kylkanaler med färskvatten. Färskvattnet löser upp saltavlagringar och spolar bort eventuell smuts.

Dränera ditt kylsystem

De flesta inombordsmotorer har dräneringspluggar på motorblock och avgaslimpor vilka gör att man kan tömma motorns kylkanaler på kylarvatten. Konsultera din motors instruktionsbok för att hitta dräneringspluggarnas placering. Genom att dränera ser man till att färskvattnet som användes för genomspolningen avlägsnas.

Kontrollera fryspunkten i eventuell sluten kylslinga med en glykolprovare så att din slutna kylslinga har ett tillräckligt bra frysskydd.

Fyll kylkanalerna i din motor med glykolblandning

När ditt motorblock och övriga kylkanaler är dränerade på kylvatten är det dags att spola igenom med en glykolblandning. Se till att din glykolblandning har en tillräckligt låg fryspunkt. Det finns alternativa sätt för att fylla kylkanalerna beroende på rekommendationerna för den specifika motortypen och egna preferenser. I sammanhanget bör man också kika i motorns instruktionsbok då olika fabrikanter rekommenderar lite olika sätt för vinterkonserveringen. Följ alltid fabrikantens anvisningar för konservering av din inombordare.

Huvudsakligen så kan man antingen starta motorn och låta kylsystemets impeller själv dra igenom glykolblandningen i motorn eller så kan man hälla i glykolblandningen ”manuellt” i motorblockets kylkanaler. Om man häller i glykolblandningen ”manuellt” så häller man in blandningen i motorns kylkanaler på ett sätt som medför att vätskan fyller kylkanalerna nerifrån och upp, på så sätt vet man att man har glykol i systemet.

Om man istället låter kylsystemets impeller dra igenom glykolblandningen så är det viktigt att se till att motorn först har uppnått arbetstemperatur så att eventuell termostat har öppnat så att blandningen når hela kylsystemet. Som alternativ kan man helt ta bort termostaten innan man låter motorn själv dra igenom glykolblandningen för att säkerställa att blandningen når hela kylsystemet.

När konserveringen är klar kan man som extra säkerhetsåtgärd öppna dräneringspluggarna på sitt motorblock, avgaslimpor och andra vattenkylda motordetaljer för att se att det kommer ut glykolblandning ur dessa. På så sätt vet man att frysskyddsvätskan nått hela systemet.

Att ”Fogga” sin inombordsmotor

Att fogga en inombordare innebär att man sprutar in konserveringsolja som skyddar motorns invändiga delar från rostangrepp under vinterförvaringen. När det gäller inombordare med förgasare så sprutas konserveringsoljan in i motorns luftburk eller direkt in i förgasarens luftintag. Motorn kommer hacka och gå ojämnt, då vet man att konserveringsoljan kommit in i förgasaren och cylinderloppen.

När det gäller insprutningsmotorer så sprutar man inte in konserveringsolja då insprutningssystemet är känsligt. Istället kan man ta bort tändstiften och spruta ner konserveringsolja direkt i cylinderloppen om man så önskar.

Rengör din motor innan vinterförvaringen

Rengör din inombordare ordentligt i samband med konserveringen och vinterförvaringen. En ren motor kommer ha ett bättre skydd mot rostangrepp och du kommer ha en ren och fin motor när det är dags för sjösättning.

Genomför nödvändig motorservice

På hösten vid upptagningen är det lämpligt att också genomföra motorservicen på sin inombordare. Då kommer motorn vara redo på vårkanten när det blir sjösättningsdags. Se till att byt motorolja och oljefilter, byt bränslefilter och se över dina tändstift.

Glöm inte konservera VVS- system

När din motor är konserverad är det dags att konservera färskvattensystem och sanitetssystem. Dessa kan fryskyddas genom att dräneras helt och lämnas tomma eller genom att först dräneras och sedan genom att tillföra frysskyddsvätska avsett för VVS- system.

Vi hjälper dig att vinterkonservera inombordare

Trygg Marin konserverar inombordsmotorer i Stockholmsområdet.

Kontakta oss för hjälp att konservera inombordare genom att skicka e-post till: info@tryggmarin.se eller genom kontaktformuläret nedan.