Att polera båten med jämna mellanrum lyfter båtens utseende samtidigt som det är ett viktigt steg i det regelbundna underhållet av båtens gelcoatytor. Genom polering kan man i många fall uppnå nästintill nyskick även på äldre båtar så det är väl värt nedlagda timmar. 

Genom poleringen så avlägsnas djupt sittande smuts, oxid och smårepor. Det är just avlägsnandet av repor och oxid som gör att båten blir blank med fin lyster i gelcoaten. 

Hur ofta skall man polera båten?

Behovet av att polera en båt bestäms framförallt av gelcoatens skick och dess ålder. Nyare båtar har inte samma poleringsbehov som äldre båtar. I normalfallet så är det bra att polera båten varje år för att bibehålla gelcoaten i ett bra skick.

Vissa gelcoattyper har en tendens att oxidera snabbare än andra vilket också påverkar poleringsbehovet för en specifik båt. I vissa fall går det att få till en flerårig hållbarhet av en båtpolering under gynnsamma omständigheter och en gelcoat som reagerar väl på poleringen. I andra fall blir resultatet mer kortvarigt trots en väl genomförd polering.

Genom att genomföra en lättare polering varje år så blir arbetet mindre arbetsintensivt och tidskrävande än om man väntar flera år mellan poleringsomgångarna. 

Båtägarens ambitioner spelar också roll, är man omsorgsfull om sin båt så vill man i de flesta fall se till att båten är och förblir blank genom regelbunden polering.

Så får du en välpolerad och blank båt - Trygg Marin

Det enkla svaret på hur ofta man behöver polera sin båt är att det finns ett poleringsbehov när gelcoaten oxiderat.

Genom att kontinuerligt försöka hålla sin gelcoat fri från oxid så förlänger man livslängden och skicket på gelcoaten markant. Omvänt gäller att om man inte tar bort oxiden så kommer gelcoatens åldrande att accelerera genom att gelcoaten torkar ut vilket bland annat kan resultera i sprickor eller missfärgningar.

Hur genomför man en lyckad båtpolering? 

Skall man tvätta båten innan polering?

En båtpolering börjar med en grundlig rengöring av båten. Båten skall vara tvättad och ren innan polering. Tvätta båten noggrant och skölj av den med färskvatten. Därefter låter du båten torka ordentligt innan du börjar polera. Om du vill kan du torka av båten med en torkduk eller microfibertrasa om du vill att den skall torka snabbare.

Välj polermedel och trissor utifrån gelcoatens skick

Polermedel finns i olika konsistenser med olika “slipande” effekt. Alltifrån rubbing med grov konsistens till superfina polermedel med väldigt fin konsistens. Som huvudregel gäller att ju grövre polermedel desto mer avverkning på underlaget. Polermedel har i de flesta fall en dubbel effekt, dels så innehåller de små korn som har en slipande effekt och dels så innehåller de ofta kemiska ämnen som löser oxid.

När det gäller polertrissor så har de olika hårdhet och storlek. Trissorna är ofta gjorda av skumgumi eller liknande material. Generellt så gäller att ju hårdare trissa desto mer avverkning och tvärtom. Valet av trissa bestäms utifrån gelcoatens skick.

Det finns också polerhättor av ull eller liknande konstgjorda material (kallas ofta lammullshätta). Lammullshättor har en bra avverkning samtidigt som de är skonsamma mot ytan som poleras.

För de allra flesta båtar är det bra att börja med ett polermedel som är mediumgrovt och en trissa som är mjuk eller mellanhård. I de flesta fall får man pröva sig fram till en lämplig kombination av trissa och polermedel. Man vill inte använda ett för grovt polermedel vilket medför att man kommer behöva polera båten en gång till med ett finare polermedel för att avlägsna de smårepor som uppstått av de grövre polermedlet. Man vill inte heller använda ett för fint polermedel då det avverkar för lite vilket leder till onödig tidsåtgång.

Svårt oxiderade eller repade båtar kan behöva våtslipas med våtslipapper eller ett flytande våtslipsmedel innan man påbörjar poleringen. Genom våtslipningen så får man enklare bort repor och oxid än genom att polera båten. Man får dock vara försiktig när man våtslipar en båt så att man inte avverkar för mycket gelcoat. Gelcoaten är tunn på de flesta båtar men på vissa båtfabrikat och på äldre båtar så kan den vara ännu tunnare. Gelcoaten kan också ha olika tjocklek på olika ställen på en och samma båt. 

Polera båten när den ligger i sjön?

Det är alltid enklast att polera en båt om den ligger på land, dels för att man enklare kommer åt alla ytor på båten och dels för att man lättare kan ta spjärn vid poleringsarbetet mot ett fast underlag. Det går att polera båtar som ligger i sjön, framförallt däcksytor och överbyggnad kan poleras utan större bekymmer. När det gäller fribord så är det svårt att komma åt på ett bra sätt vilket gör det svårt att polera fribord när båten ligger i vattnet. 

Polera båt för hand eller polera båt med maskin?

Bäst resultat vid polering av båtar med en rimlig tidsåtgång uppnås genom maskinpolering. Man kan även polera båten för hand men det tar i de flesta fall mycket längre tid och det är svårt att få upp samma glans som när man polerar båten med maskin.

Vid maskinpolering kan man välja att använda en roterande eller en oscillerande polermaskin. Om man är nybörjare och håller på att lära sig polera så är det bra att använda en oscillerande polermaskin, den är förlåtande och det är mindre risk att man råkar skada gelcoaten med en sådan. En roterande polermaskin ger snabbare resultat men kräver en viss vana i dess hantering.

Man behöver inte ha en proffsmaskin när man polerar, det går att få ett fint resultat med nästan vilken polermaskin som helst. Polertekniken är avgörande och inte polermaskinen.

Maskera av känsliga detaljer innan du börjar polera

Eftersom det finns en risk att man skvätter lite polermedel eller stöter i båten med polertrissan när man polerar så bör man ta av eventuellt kapell och maskera känsliga ytor innan man börjar polera. Maskera därför gärna av eventuellt teakdäck, trälister och andra ytor som är känsliga med maskeringstejp och täckplast. 

Temperatur och väder vid båtpolering

Det går att polera båtar året runt så länge man har någon plusgrad. Regn och hög luftfuktighet gör det svårare att polera men det går. Minusgrader gör att det blir frost på båtens ytor och att polermedlet blir svårhanterligt. 

Bäst förutsättningar har man från ca 15 grader och uppåt i kombination med uppehållsväder. Det får gärna vara mulet så att inte solen ligger på och värmer upp de ytor som skall poleras vilket leder till att polermedlet torkar för snabbt och blir svårhanterligt.

Att polera båten i solsken är oftast inte någon idé då polermedlet torkar för snabbt och inte kommer till sin rätt. Dessutom blir polermedlet mycket svårare att torka bort.

Polera en begränsad yta i taget och ha inte bråttom

Hur gör man då när man polerar båten? Vid polering så polerar man en begränsad yta i taget på båten. Påför en begränsad mängd polermedel på din trissa och polera den aktuella ytan lugnt och metodiskt. I de allra flesta fall går det åt mindre polermedel än man förväntar sig för att uppnå ett bra resultat. Gå över ytan flera gånger från olika håll. Start och stopp av maskinen genomförs alltid med en trissa som ligger an mot ytan för att undvika skvätt av polermedel eller att man råkar lägga en snabbt snurrande trissa snett mot ytan vilket ökar risken för att man råkar skada underlaget.

När du har polerat den valda ytan en stund är det dags att torka av polermedlet med en microfibertrasa eller torkduk. Du vet när det är dags att torka av polermedlet när du ser att det har efterlämnat en “fet” hinna på underlaget och därmed blivit förbrukat.

Torka av alla rester av polermedlet innan du går vidare med att polera nästa yta och kontrollera att du lyckats avlägsna oxid, smuts och smårepor. Kontrollera ytan visuellt från flera håll för att få en god överblick. Fortsätt på samma sätt att polera en begränsad yta i taget tills du polerat hela båten. 

Polera igen för bättre resultat eller om du använt ett grovt polermedel den första poleringsrundan

Om din båt är svårt oxiderad eller repig kan det ibland behövas en ytterligare polerrunda för att riktigt få upp resultatet. I dessa fall bör man välja ett polermedel som är finare än det man använt i den föregående poleringsrundan. Det finare polermedlet kommer att slipa bort smårepor som uppkommit genom användning av det grövre polermedlet och det kommer därigenom skapa en tätare och mer homogen yta som gör båten blankare. 

I de flesta fall uppnår man ett tillräckligt bra resultat (med rimlig tidsåtgång) med användning av ett mediumgrovt polermedel som inte på samma sätt medför ett behov av att ytan poleras igen för avlägsnande av smårepor som uppkommit då man tidigare använt ett grovt polermedel. 

Glöm inte vaxet efter polering

Efter du har polerat din båt så bör denna vaxas. Vaxet “försluter” det resultat du uppnåt genom poleringen. Vaxet bildar en skyddande hinna på din gelcoat och skyddar mot salt, UV-ljus och smuts vilket i sig medför att resultatet av din polering varar så länge som möjligt.

Finns inga genvägar till en skinande och blank båt

Om man vill ha en gelcoat i toppskick så finns det inga genvägar. Det kräver regelbundet underhåll i form av tidskrävande polering och vaxning av båten. Ett arbete som blir mindre tidskrävande när man väl lyckats uppnå en bra grundnivå och kan övergå från det hårda arbetet med att återställa sliten gelcoat till att underhålla en gelcoat i god kondition. 

Med andra ord, en större initial arbetsinsats med polering lönar sig i det långa loppet.

Har du fler frågor om att polera båtar?

Vi har sammanställt vanligt förekommande frågor och svar om polering av båtar: frågor och svar om båtpolering

Kontakta oss för hjälp att polera båt

Trygg Marin arbetar med att polera båtar. Kontakta oss för hjälp att polera upp din pärla genom e-post: info@tryggmarin.se eller genom att använda kontaktformuläret nedan.